Sinds eind oktober 2021 heeft Mark Zuckerberg ‘Meta’ aangekondigd. Alle Facebook-apps en- technologieën vallen nu onder de nieuwe merknaam Meta. Het is dus tijd om Meta marketing eens nader toe te lichten.
Het belangrijkste doel van het bedrijf zal blijven om te helpen verbinding te maken en gemeenschappen te vinden. Ook bedrijven laten groeien blijft voor Facebook enorm belangrijk. Alles binnen Meta zal vanaf nu gericht zijn om dit in de metaverse tot leven te brengen.
Wat is de metaverse?
De online en fysieke wereld zal samenkomen in de metaverse. Het is een hybride vorm van het sociale leven, dus zowel op locatie als online. Denk daarbij aan sociale ervaringen die we kennen van het dagelijks leven gecombineerd met projecties (virtual reality en augmented reality). Met de inzet van VR-brillen van Oculus is veel mogelijk. Het doel is om gelijkwaardige ervaringen te creëren als in het dagelijks leven. Ook als een persoon fysiek niet aanwezig kan of wil zijn.
Meta-marketing gaat vanzelfsprekend een belangrijke pijler worden voor Meta. Het laten groeien van bedrijven in deze virtuele wereld biedt veel mogelijkheden om creatieve, hedendaagse marketingmiddelen om te zetten. Bedrijven klaar maken voor deze nieuwe digitale wereld doen we met meta marketing!
Sinds 2015 bezoeken wij jaarlijks het hoofdkantoor in Dublin voor trainingen en daar zien wij ook hoe men investeert in de verschillende technologieën die nu allemaal samenkomen. Een kleine greep uit de technieken die toegepast zijn om te bouwen aan de metaverse.
Virtual reality met meta marketing
Met behulp van virtual reality kun je samen of alleen ervaringen opdoen in een (gedeelde en) gecreëerde digitale wereld. Dus echt een virtuele realiteit, zoals de naam voor zich laat spreken.
Oculus is het merk waarmee Meta de hardware (VR-brillen) produceert. Dit merk is in 2012 opgericht en in 2014 aangekocht door Meta. Met deze VR-brillen (zoals de Quest 2) kun je zonder dat je bij elkaar bent, samen met vrienden, familie of collega’s nieuwe ervaringen opdoen en toch het gevoel hebben dat je fysiek bij elkaar bent.
Naast de mogelijkheden die VR biedt bij gaming en training, biedt het dus ook ontzettend veel mogelijkheden in het sociale leven van personen. Meta wil hier graag aan bijdragen!
Horizon Workrooms is een zakelijke oplossing van Meta, waarbij de sociale ervaringen van fysiek samenkomen zijn nagebootst in een digitale VR-omgeving. Volgens Meta is het samenwerken op afstand hiermee opnieuw uitgevonden.
Wij zijn erg benieuwd naar technieken in dit tijdperk van Teams- en Zoom-meetings. Het kan zeker een extra dimensie geven aan de huidige manier van remote werken.
Augmented reality
Wat is augmented reality eigenlijk? Het is een aangevulde digitale realiteit op je scherm, vaak een 3D-animatie die over de werkelijkheid wordt gelegd. Dikwijls gaat het ook om een live beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Deze technieken worden toegepast in diverse steden om met behulp van city marketing meer informatie te tonen over een bepaald gebouw of gebied binnen een app. Als je de camera opent en een gebouw of een locatie wordt herkend, is het mogelijk om een aangevulde realiteit te projecteren op het scherm. Hoe zag het gebouw er bijvoorbeeld vroeger uit? Helaas is deze ontwikkeling erg duur en wordt het nog niet grootschalig toegepast. Ook heeft Google met de Google Glass de wereld proberen te veroveren met AR, maar dit is ze ook spijtig nog niet gelukt.
Meta heeft met deze toepassingen binnen Instagram wel een doorbraak te weten realiseren, zeker bij jongeren. De bekende filters op Instagram zijn al enkele jaren succesvol bij een grote, maar vooral jonge doelgroep. Met deze filters kun je meer expressie tonen in je foto’s of video’s door er een extra dimensie aan toe te voegen in de vorm van een face filter. Het betreft nu vooral speelse virtuele effecten, als een bril, pruik of pet op je hoofd.
Ook voor bedrijven kan AR erg interessant zijn. Zo zou je binnen de socialmedia-kanalen erg goed Meta marketing kunnen toepassen. Denk daarbij aan het passen van kleding, accessoires of sieraden, maar ook aan het bekijken of een tv of kast mooi in je woning staat. Enkele voorbeelden van deze AR-toepassingen zijn al door Coolblue (tv op je wand testen) en Flexa (verschillende kleuren muurverf op je muur bekijken) gebruikt als marketingtool.
Smart Glasses en Meta marketing
De nieuwe metaverse trapt af met de draagbare technologie ‘smart glass’. Je blijft in je eigen fysieke wereld, maar kunt tegelijkertijd ook allerlei digitale toepassingen binnen deze fysieke wereld waarnemen met behulp van je bril. Een slimme bril, waarmee je straks met één klik audio en video kunt opnemen, maar ook AR-beelden kan zien door de glazen van deze bril. Een perfecte tool om Meta marketing in toe te passen! Zo kan je producten promoten, reviews van winkels en restaurants in de buurt bekijken en zelfs navigeren naar je gewenste locatie.
Toekomstmuziek denk je? Nee hoor, bekijk hier de eerste Rayban brillen!