Instagram introduceert: Instagram Stories.

Snapchat blijft op dit moment één van de grootste concurrenten van Facebook en Instagram. Het socialmediakanaal kende de afgelopen periode een enorme groei naar ongeveer 150 miljoen gebruikers waarvan er dagelijks 100 miljoen actief zijn. Na een mislukte poging om Snapchat te kopen, was het voor Facebook zaak om met een gepaste reactie te komen. Facebook gaat dit doen met Instagram Stories, een bijna exacte kopie van stories zoals we deze kennen van Snapchat.

Wat zijn Instagram Stories?

Met Instagram Stories kun je foto’s of video’s delen die slechts 24uur beschikbaar blijven en daarna automatisch verdwijnen. Hiermee krijg je de gelegenheid om veel content te delen zonder dat je de timeline van de volgers overspoelt. Jouw verhaal is namelijk alleen zichtbaar, wanneer men deze zelf aanklikt en dus geïnteresseerd is om dit te bekijken. Daarnaast zal de content weergegeven worden in de vorm van een diashow in plaats van een los bericht.

instagram stories

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De functies van Instagram Stories.

De meest grote verandering voor Instagram zit hem in het feit dat je foto’s en video’s kunt bewerken met emoticons, leuke teksten en dat je in de content kunt tekenen. Hierdoor krijg je een stuk meer creatieve vrijheid.

instagram stories creatief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bepalen met wie je Instagram Stories deelt.

Instagram Stories deel je automatisch met iedereen die jou volgt. Indien je account privé is, zien dus ook alleen de mensen die jouw volgen je stories. Het grote verschil in het delen van deze stories in plaats van op Snapchat, zit hem in het feit dat je pas achteraf mensen kunt uitsluiten. Op Snapchat kun je ervoor kiezen om je content te delen op je verhaal, zodat iedereen het kan zien, of je content te delen met individuele personen. Instagram Stories biedt deze optie niet. Je kunt enkel jouw stories delen met iedereen en enkel achteraf bepalen of je bepaalde mensen wilt uitsluiten.

instagram stories instellingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om bepaalde mensen uit te sluiten kun je je eigen verhaal bekijken en via de instellingen bepalen wie jouw Instagram Story niet mag zien. Wat jammer is aan deze functie, is het feit dat het erg veel werk kan kosten om mensen te selecteren die je graag uit wilt uitsluiten. Stel je voor dat je als bedrijf een bepaalde groep hele trouwe fans hebt, dan is het bijvoorbeeld niet mogelijk om deze een “sneak preview” te geven van iets wat de rest niet kan zien. De kans lijkt echter groot dat in een update deze functie wel toegepast gaat worden.

De concurrentiestrijd tussen Facebook en Snapchat is met Instagram Stories nu echt losgebarsten. Wij volgen het uiteraard op de voet en zijn erg benieuwd wie straks als grote winnaar uit de bus gaat komen!

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?