instagram marketing banner

Instagram marketing

Zet aan tot actie door de creativiteit aan je doelgroep te tonen

Instagram Marketing

Instagram is booming! Na Facebook verschuift socialmedia-gebruikend Nederland zich naar Instagram. Hoewel het aantal Facebookgebruikers in ons land weer groeit, groeit Instagram nog harder. Waar Instagram een aantal jaar geleden nog hot was onder jongeren, verschuiven nu ook hun ouders zich naar dit kanaal. Instagram is hot. Of het nu gaat om het delen van outfitfoto’s, je maaltijd of een mooie vakantiefoto. Instagram is waar je het wil laten zien. Instagram is waar jouw doelgroep zich bevindt. Tijd om Instagram marketing dan ook toe te voegen aan jouw marketingmix.

Instagram: de cijfers 

Met ruim een miljard (!) maandelijks actieve gebruikers is Instagram een marketingtool die je niet links wil laten liggen. Van deze miljard maandelijks actieve gebruikers maken er maar liefst 500 miljoen gebruikers dagelijks gebruik van Instagram. Deze gebruikers zorgen ervoor dat er dagelijks meer dan 100.000.000 foto’s worden geüpload! Maar liefst 80% van de Instagramgebruikers volgt een bedrijfspagina. Tijd dus om ook jouw bedrijfspagina hieraan toe te voegen! Weet je nog dat je vroeger onbezorgd een dagje kon doorbrengen in het centrum van jouw stad? Wandelend door de winkelstraten en starend naar de mooie nieuwe collecties achter de winkelruiten? Of dat je langs je favoriete concertzaal fietste waar de posters van jouw favoriete bands je aandacht trokken met hun felle kleuren. Vroeger toen je nog naar een muziekwinkel ging om de nieuwste singeltjes te luisteren… “En nu zit iedereen de hele dag op zijn telefoon”, hoor ik je denken. Dat klopt!
Instagram wall
joeri sofie vergaderruimte

Wat kan Instagram marketing betekenen voor jouw?

Instagram is dé plek om jouw product of dienst in de etalage te zetten. In plaats van te lopen langs de winkelruiten scrollen we tegenwoordig gedachteloos door onze socialmediafeeds. Trekt een afbeelding of video onze aandacht? Dan klikken we graag door naar een bedrijfspagina waar ons, indien juist opgesteld, een feed wacht waarin een verzameling producten en/of diensten te zien is of waar een merkverhaal wordt tentoongesteld. Staat er een activiteit of evenement op de planning? Vergeet dit dan zeker niet te melden in je Instagram bio! En die nieuwe single? Die laat je een influencer delen via Spotify in zijn Instagram Stories. Klinkt dat ingewikkeld? Geen zorgen! Wij leiden je graag de weg. Zo stel je stap voor stap jouw Instagram marketingplan samen:

Speel in op je doelgroep met Instagram

De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen wanneer je als bedrijf aan de slag gaat met social media marketing is ‘Welke kanalen ga ik inzetten?’. Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is het belangrijk dat jij jouw doelgroep kent. Weet waar je doelgroep zich bevindt, zodat ook jíj zichtbaar kunt worden op dit kanaal. Vind je het moeilijk om te bepalen op welke socialmediakanalen je zou moeten starten? Download dan onze whitepaper ‘Meer omzet met social media’, daarin leggen we je de eerste stappen tot succes uit. Instagram is veruit het meest gebruikte social media platform onder de jongeren. Daarnaast zien we nu ook een verschuiving naar de oude generatie. Deze ‘oudere’ generatie instagramgebruikers zijn nog wel op ontdekkingstocht.
instagram story opnemen
Instagram marketing

Klaar voor de start? Maak een Instagram Business Account aan

Wanneer je helemaal vanaf nul begint op Instagram is één van de eerste stappen het aanmaken van een bedrijfsprofiel. Start met het aanmaken van een nieuw instagramprofiel en zet deze via instellingen om naar een professioneel account. Dit maakt het mogelijk de statistieken van jouw Instagram account in te zien en je instagramprofiel te koppelen aan een Facebook bedrijfspagina en/of advertentie-account. Op onze blog leggen we hier meer over uit. Bij het inzetten van Instagram is het allereerst van belang dat je Instagram account up-to-date is. Hiermee bedoelen we dat je profiel voorzien is van een profielfoto, een profielnaam en een Instagram bio. De volgende stap is het vullen van jouw kanaal met relevante content.

Wat voor Instagram content ga je plaatsen?

Weet je nog dat we vertelden dat Instagram kan dienen als een winkelstraat vol etalages waarin diverse producten, diensten, evenementen en noem maar op uitgestald worden? Wanneer jouw doelgroep doorklikt naar jouw instagramprofiel bevindt de gebruiker zich op de drempel van jouw bedrijf. Verleid je ze verder te kijken in jouw winkelrekken of is jouw feed een chaos en weet je doelgroep niet waar hij naar kijkt? Instagram users willen weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Eén blik op jouw Instagram feed bepaalt of een gebruiker jou wil volgen, of niet. Het is dus belangrijk een strategie te bedenken om te bepalen hoe je jouw bedrijf via Instagram wilt gaan profileren en wat je precies wilt laten zien. Deze strategie is voor elk bedrijf anders en zorgt voor een persoonlijke touch. Vind je het moeilijk om jouw instagramstrategie zelf te bepalen? Wij helpen je graag.
Joep en Yfke vergaderruimte
instagram story of post plaatsen

Posts, stories en reels

Instagram kent drie verschillende mogelijkheden voor het delen van content. Instagram posts, stories en Instagram reels. Instagram is beeldgericht. Elke afbeelding die je als post plaatst moet mooi zijn en samen vormen deze afbeeldingen het verhaal van jouw bedrijf. Ook kun je kiezen voor het plaatsen van video’s. Wees consequent in het delen van content en zorg dat hetgeen wat je deelt er écht toe doet voor jouw doelgroep! Video's zijn erg geschikt voor stories en reels. Met de komst van deze feature is het voor de gebruiker nóg eenvoudiger geworden om sneller content te consumeren. Via stories en reels blijf je op de hoogte van wat je vrienden aan het doen zijn maar daarnaast zie je bijvoorbeeld ook welke nieuwe producten er zijn toegevoegd aan het assortiment van jouw favoriete winkel.

Met Instagram zorgen we ervoor dat producten en diensten een persoonlijke touch krijgen en bij de juiste doelgroep onder de aandacht komen

Joeri en Dirk in vergaderruimte

Instagram adverteren

Met het regelmatig plaatsen van content op Instagram kun je organisch al veel bereik creëren. Wil je écht groeien op Instagram? Dan is het tijd om te starten met adverteren. Net als op Facebook is het mogelijk gesponsorde content, stories en een Instagram reel onder de aandacht te brengen bij specifieke doelgroepen. Omdat Instagram net als Facebook talloze advertentiemogelijkheden kent, kan het voor iemand zonder kennis een hele uitdaging zijn. Wanneer je zonder ervaring zelf met adverteren via Instagram begint raden wij je dan ook aan je goed in te lezen en te starten met een klein budget. Wanneer je gaat starten met het adverteren op Facebook is de eerste stap het aanmaken van een Facebook bedrijfsmanager. Wanneer je zakelijk gebruik maakt van deze kanalen vind je alle tools terug op één plek.

Instagram Shopping

Tip: Vergeet niet jouw Instagram Business Account te koppelen aan jouw Facebook Bedrijfspagina om zo optimaal gevonden te worden én eenvoudig jouw advertenties te kunnen tonen op beide kanalen. Maar ook is het mogelijk om je productfeed te koppelen. Op deze manier kan je producten taggen in je Instagram posts en stories. Advertenties op Instagram met producten zijn met verschillende doelstellingen in te zetten. Zo is het mogelijk de merkbekendheid van jouw bedrijf te verhogen, kun je de interactie aangaan met je doelgroep, kun je potentiële klanten naar je website leiden en kun je door middel een een getagged product is dit een sterke call to action om aan te zetten tot conversie. Door middel van Instagram Shopping is het zelfs in verschillende landen mogelijk direct een betaling af te ronden binnen dit socialmediakanaal.
Instagram shopping deens
Samenwerken met een social media bureau

Instagram marketing uitbesteden

Dat klinkt als een hoop werk, niet? Social media marketing is een vak apart en wanneer je hier geen ervaring mee hebt kan het je al snel een hele hoop tijd kosten. Om nog maar te zwijgen over het budget wat je zou kunnen gaan verspillen door het inefficiënt inzetten van campagnes. We geven toe: het klinkt een beetje als ‘wij van wc-eend…’, maar alsnog beschouwen wij het samenwerken met een social media bureau als een goede tip. Je werkt samen met een groep betrouwbare experts die ervaring hebben met de best practises in jouw branche. Wij leren jouw doelgroep door en door kennen én we zijn ook nog eens hele goede sparringpartners. Wil je het liefst de touwtjes zelf in handen houden? Dat kan. Wij bieden ondersteuning, precies waar jij het nodig hebt. Je krijgt er 15 enthousiaste collega’s bij! ;)

Kortom: Daarom moet jij ook aan de slag met Instagram Marketing!

Instagram biedt uitstekende tools om te adverteren. Zo verhoog je de merkbekendheid en/of productbekendheid van jouw bedrijf en tegelijkertijd stimuleer je de verkopen door interessante en creatieve content te delen onder een relevante doelgroep. Ook is Instagram over het algemeen een meer persoonlijk platform dan Facebook, de doelgroep zal eerder een connectie opbouwen met het bedrijf. Daarnaast zijn de gebruikers van Instagram sneller geneigd om iets te liken. Dit zorgt ervoor dat de interactie per bericht vele malen hoger is dan op Facebook. Kortom Instagram biedt genoeg kansen voor jouw bedrijf!Instagram marketing kent vele mogelijkheden. Welke opties het beste resultaat behalen scheelt per klant en per doel. Hoe slimmer je de advertenties inzet, hoe beter! Het is daarom belangrijk dat je kunt vertrouwen op een partner met ervaring op dit gebied.
instagram wall dublin

Ontdek wat onze klanten van ons vinden

Rogier Bruins

Roka Invest Spain
5/5

Kort na onze vliegende start in 2023 hebben wij Your Business Online ingeschakeld als partner om onze social media marketing te versterken. Sindsdien hebben we al veel waardevolle leads ontvangen en is onze exposure op Social Media enorm verbeterd. We zijn erg tevreden over de samenwerking en bevelen dit bedrijf dan ook van harte aan!

Maaike Braat

Toucan Health Club
5/5

Fijne samenwerking, snelle en korte lijnen, visueel mooie ondersteuning en heldere rapportages. top!

Maartje Vijn

Cibo Vloeren
5/5
Erg tevreden met de ondersteuning van Your Business Online! Bij Cibo Vloeren Breda hebben we ons online marketingtraject naar een hoger niveau kunnen tillen met de hulp van Your Business Online. Het team is professioneel, reageert snel, en denkt goed mee in oplossingen die werken voor ons bedrijf. We zien duidelijke verbeteringen in onze online zichtbaarheid en zijn blij met de voortgang. Echt een fijne samenwerking waar we veel vertrouwen in hebben!

Marcia Hendriks

Breda Aviation
5/5
We werken al jaren samen met YBO. Creatief team, goede communicatie, korte lijntjes. Amy maakt ons altijd weer blij met haar creatieve ideeën. Topper!

Pascal Cox

Circus Gran Casino
5/5
Wij, Circus Gran Casino werken al een ruime tijd met YBO en nog steeds met veel plezier! Your Business Online denkt altijd mee naar nieuwe mogelijkheden om ons nog sterker op de kaart te zetten!

Stefan van der Boom

Energie Besteding
5/5
Het is fijn samenwerken. Ze ontzorgen ons volledig, denken mee, zijn proactief en niet onbelangrijk met resultaat!

Marcia Hendriks

Breda Aviation
5/5
We werken al jaren samen met YBO. Creatief team, goede communicatie, korte lijntjes. Amy maakt ons altijd weer blij met haar creatieve ideeën. Topper!

Wessel Peeters

Alumexx
5/5
We zijn gestart met YBO na een aantal positieve verhalen uit zakelijk kring. Kan niet anders zeggen dat de samenwerking erg goed bevalt, afspraken netjes worden nagekomen en het resultaat buiten gewoon goed is.
Jacco The Tosti Club review

Jacco Heijkoop

The Tosti Club
5/5
Al jaren tevreden klant bij Your Business Online! Prettig contact met Kelly. Staan altijd klaar om 360 mee te denken om goede social media campagnes te voeren.

Else Schepers

Wintersport Canada Amerika
5/5

De meiden en jongens van Your Business Online zijn alert, snel en kritisch. Ze nemen je op een prettige manier aan de hand als je qua kennis even moet opschakelen door rustig uit te leggen hoe het werkt.

Tom Melis

Broeders Gezondheidswinkel
5/5
Wij werken nu iets meer dan een jaar samen. We hebben een enorm fijne samenwerking. De mensen hebben meer dan voldoende ervaring en de communicatie is echt top! Wij hebben door deze partij een goed resultaat op onze social media.

Ronald Moestoredjo

Change Laserclinic
5/5

Hele snelle en vriendelijke service. Ze denken graag met je mee en dat is fijn!

Edwin review

Edwin van Gaal

Onlinefashionstore.nl
5/5
Wij werken al ruim anderhalf jaar met Your Business Online, zeer tevreden met wat ze voor ons bereikt hebben. Meer dan een miljoen omzet voor Online Fashion Store met een gemiddelde ROAS van 8!

Stef van Vuuren

123-theorie.nl
5/5
Zeer prettige samenwerking. Denken goed mee vanuit de klant en komen afspraken na. Ze voelen goed aan wat bij een merk past. Wij hebben voornamelijk contact met Dirk en Roel, de communicatie loopt vanaf dag 1 op rolletjes.

Meer weten over Instagram marketing?

Benieuwd naar de mogelijkheden van Instagram marketing? We kijken graag samen naar de inzetbaarheid van Instagram marketing binnen jou organisatie!

Een kleine selectie van klanten waar we trots op zijn

social media port of amsterdam logo
social media limburgia logo
social media pci logo
social media breda university logo
social media halfords logo
social media sligro logo
social media wintersport canada amerika logo
social media fit for free logo
social media npo logo
social media multivlaai logo
social media jumbo logo
social media amels logo
social media hiswa logo
social media jamin logo
social media van der valk logo
social media nle logo

Veel gestelde vragen

Met Instagram marketing gebruik je alle mogelijkheden binnen het platform om meer bereik of verkopen te realiseren. Denk daarbij aan het optimaal inrichten van je profiel maar ook het vergroten van je volgers en doelgericht adverteren op Instagram
Op Instagram kan je al vanaf 1 euro per dag adverteren. Afhankelijk van je doelstelling en doelgroep variëren de budgetten enorm om een gewenst resultaat te realiseren. Wij kijken graag met je mee om een geschikt budget te bepalen voor jou bedrijf.
Op Instagram is het belangrijk dat je aantrekkelijke content laat zien aan je doelgroep. Alles draait om beleving en daarom werken sfeervolle foto’s en video’s erg goed. Instagram heeft diverse opties in de app om jou content nog aantrekkelijker te maken voor je doelgroep met bijvoorbeeld filters en overlay’s.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?