Steeds meer bedrijven werven personeel via social media zoals, Facebook, LinkedIn & Instagram. Hoe pak je dat aan? Hoe kom je in beeld bij de juiste sollicitanten, talenten en ervaren krachten? Gebruik deze 10 tips.
Tip 1: Bepaal je doel
Allereerst is het belangrijk dat je helder krijgt wat je precies wilt bereiken via social media. Wil je contact leggen met de juiste mensen? Wil je je bedrijf neerzetten als een aantrekkelijk werkgever? Of wil je vacatures onder de aandacht brengen? Welk doel je ook wilt bereiken, denk hier vooraf goed over na en stem je strategie hierop af. Welke social media-kanalen wil je bijvoorbeeld inzetten en wat voor soort berichten ga je plaatsen en op welke toon wordt er gecommuniceerd.
Tip 2: Zoek je doelgroep
Bij werving via social media is het essentieel dat je de juiste mensen bereikt. Probeer uit te zoeken welke social media-kanalen gebruikt worden door jouw doelgroep. Facebook kent een breed en gevarieerd publiek dat je zeer gericht kunt benaderen met advertenties, terwijl LinkedIn vooral populair is bij hoger opgeleiden. Instagram is populair onder een jongere doelgroep die je makkelijk kunt bereiken met de juiste hashtags. TikTok is relatief nieuw maar zeer bruikbaar voor het verkrijgen van vakantiekrachten. Leeftijd en interesses zijn daarnaast ook belangrijk om concreet op papier te zetten.
Tip 3: Neem de tijd
Wanneer het gaat om werving en selectie via social media, moet je niet direct resultaat verwachten. Je zult veel tijd moeten investeren voordat je netwerk voor je aan de slag gaat. Maar als dit eenmaal gebeurt, zal je zien dat volgers en fans bij je gaan solliciteren of andere kandidaten voorstellen voor functies doormiddel van delen of taggen.
Tip 4: Ga het gesprek aan
Social media werken op basis van tweerichtingsverkeer. In plaats van alleen te zenden, is het belangrijk om het gesprek aan te gaan met andere gebruikers. Nadat men bijvoorbeeld in een reactie interesse heeft getoond, motiveer hem of haar dan om bij je bedrijf te komen werken.
Tip 5: Maak gebruik van je huidige netwerk
Vraag bijvoorbeeld je huidige medewerkers om een vacature te delen via social media. Soms is enkel het delen en liken al voldoende. Daarmee bereik je nog meer mensen. Je kunt je werknemers ook motiveren om berichten te plaatsen over de ontwikkelingen en werksfeer binnen je bedrijf. Zo worden zij jouw ambassadeurs.
Tip 6: Vorm je eigen talentpool
Een talentpool is een lijst met talentvolle kandidaten die je op een later moment misschien nog aan zou willen nemen. Via social media kun je contact leggen en hen op de hoogte houden van toekomstige baanmogelijkheden. Dat scheelt straks wellicht een lange en kostbare zoektocht naar personeel.
Tip 7: Gebruik diverse content
Natuurlijk ben je niet het enige bedrijf dat gebruik maakt van social media om personeel te werven. De concurrentie is heel groot. Wil je opvallen op de tijdlijn van potentiële werknemers? Zorg dan voor aansprekend beeld: foto’s én video’s die uitstralen wat je bedrijf doet of wat voor werknemer je zoekt. Laat hierin vooral de positieve kanten en voordelen van het bedrijf naar voren treden. Ook kun je de diverse social media kanalen op verschillende manieren inzetten. Zo zou je op LinkedIn een serieuze aanpak kunnen proberen en op Facebook een humoristische. Kijk wat beter werkt en pak daar je voordeel mee! Testen, testen en nog eens testen.
Tip 8: Denk campagne-matig
Giet je wervingsaanpak voor elke vacature in een duidelijke en overzichtelijke strategie. Denk in campagnes en een ‘boodschap-planning’ – ook wel ‘contentkalender’ genoemd. Ga uit van een kernboodschap en vertaal die door naar de verschillende middelen die je tot je beschikking hebt.
Tip 9: Blijf voortdurend zichtbaar
Laat je organisatie ook op social media zien als je géén vacatures hebt. Werven gaat niet alleen om die vacatures, maar ook over het karakter en de uitstraling van je organisatie, wie er bij je werken en wat je doet.
Tip 10: Begrijp dat het niet gratis is
Vergeleken met traditionele media zijn social media relatief goedkoop en bieden ze een hoog rendement. Ze zijn effectief en perfect om recht in de doelgroep te werven. Ook al zijn social media en verschillende ondersteunende tools op zichzelf in de basis ‘gratis’, ze benutten kost tijd en het slim gebruik maken van promotiemogelijkheden kost wel geld. Uiteindelijk heb je een gespecialiseerde medewerker of social media bureau nodig om dit goed te benutten. Hiervoor staan wij natuurlijk gereed! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen.