De klant komt naar je toe voor het uitzoeken van een reis, maar helaas kan je niet overal mee naar toe om uit eerste hand te vertellen over je ervaringen op de vakantiebestemming. Of toch wel? Benieuwd naar hoe social media kan worden ingezet en je als reisbureau zeer effectief gebruik kan maken van social media en gedurende alle fasen van de klantreis zichtbaar aanwezig kunt zijn? Lees snel verder voor de beste tips.
Interactie als reisbureau via social media naar aanloop van, tijdens en na de reis
Door het gebruik van social media kun je als reisbureau tijdens de zoektocht van je klanten naar de perfecte vakantiebestemming goed helpen in het maken van de juiste keuze. Deel bijvoorbeeld de ervaringen van andere reizigers, vertel meer over de bestemming, stel een top 10 samen en zorg dat je bereikbaar bent via Messenger, WhatsApp of in de reacties onder de berichten. Een Facebookpagina biedt meerdere interactiemogelijkheden, waardoor de klant laagdrempelig met jouw reisbureau in contact kan blijven. Je wilt immers graag zijn, waar je klant ook is, digitaal dan 😉
Positieve ervaringen delen over zowel jouw reisbureau en jullie begeleiding, als over de gemaakte reis van de klant, deze user-generated-content doet het altijd erg goed op social media. Hiervan kun je als reisbureau ontzettend veel leren en meer betrokkenheid creëren met en richting de klanten.
Positive vibes: een boost voor je reisbureau!
Berichten, die via social media worden gedeeld, stralen positiviteit uit. Mensen delen voornamelijk momenten, die ze gelukkig maken. Denk hierbij aan ervaringen, foto’s en video’s. Het beleven en delen van ontspannen en magische momenten staat centraal. Wanneer jouw reisbureau een steentje heeft bijgedragen aan dit “reisgeluk”, liggen er hier natuurlijk ook veel kansen om jouw reisbureau een positieve boost en meer naamsbekendheid te geven.
Afwisseling is bij het gebruik van online marketing van belang: naast foto’s en video’s kun je hierbij ook denken aan leuke inhakers, acties, blogs. Dit zorgt voor een bredere inzet via meerdere kanalen.
Steeds vaker boekingen via social media
Door social media te gebruiken als communicatiemiddel, ben je als reisbureau te allen tijde goed bereikbaar voor je klanten. Dit biedt jou de mogelijkheid om jouw klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Reizigers zoeken en boeken mede hierdoor steeds vaker hun reis via de socials. Analyseren hoeveel omzet er uit social media komt voor jouw reisbureau werkt super goed. Bij betaalde campagnes heb je real-time inzicht in de kosten en opbrengsten per campagne. Op deze manier kan je een goede strategie opzetten, omdat je weet welke doelgroep en welke bestemming het meeste oplevert.
Op dit moment boekt rond de 70% van de reizigers online en is social media een belangrijk kanaal tijdens het beslissingsproces.
Hoe krijg je jouw klanten aan boord?
Mooie foto’s zijn een must bij het maken van jouw content en betaalde campagnes. Ongeveer 50% van de gebruikers geeft aan door verschillende media-uitingen, zoals geplaatste foto’s, te zijn geïnspireerd. Hierbij staan de verkoop van belevenissen en de goede relatie en het persoonlijk contact met de klant centraal.
Bijna de helft van de gebruikers hecht veel waarde aan jouw expertise. Jouw kanalen moeten gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en toegankelijk zijn voor jouw klanten. Klanten nemen namelijk nauwelijks de tijd om jouw website te bestuderen, maar kunnen door nieuwsgierigmakende berichten wel worden getriggerd jouw website te bezoeken. Ook is het belangrijk dat de inhoud van jouw pagina’s deelbaar is, zodat het meerdere gebruikers bereikt. Hiervoor kun je gebruik maken van gebruiksvriendelijke share-buttons.
Ook is het belangrijk dat jouw webpagina mobiel-vriendelijk is. Het zal geen verrassing zijn dat bijna 75% van de gebruikers de smartphone gebruikt om een reis te bekijken en boeken.
Conclusie
Door het gebruik van social media is het makkelijk een community op te bouwen. Hoe meer kanalen je hiervoor gebruikt, hoe meer verschillende doelgroepen je kunt bereiken!
Waardevolle content is hiervoor “the key”. Content geschreven vanuit ervaring en expertise kan eraan bijdragen dat potentiële klanten vertrouwen krijgen in jouw bedrijf, maar ook dat je jouw bestaande klanten bindt aan jouw bedrijf.
Zelf geen expert op het gebied van social media? Geen probleem! Wij helpen je graag verder. Met onze expertise op dit gebied, kunnen wij ook van jouw fysieke reisbureau een echt social media reisbureau maken. Klik hier voor meer informatie over onze diensten.