coronavirus

Mark Zuckerberg over het coronavirus

Heb jij de live stream op het Instagramaccount van @Zuck omtrent het coronavirus gemist? Geen probleem, in deze blog nemen we alle highlights met je door!

Net als vele andere bedrijven wil ook Mark Zuckerberg zijn steentje bijdragen aan de strijd tegen het coronavirus. Met zijn miljardenbedrijf Facebook heeft hij daarom de volgende acties ondernomen. Deze acties hebben wij voor jou op een rijtje gezet!

Corona Information Centre Hub

Allereerst verteld Mark over het Corona Information Centre dat hij samen met Facebook heeft opgezet. Deze pagina is opgericht om; het laatste nieuws en tips te delen. Maar ook vooral om betrouwbare informatie over het coronavirus te kunnen verspreiden in samenwerking met Centers for Disease Control and Prevention en World Health Organisation. Zo verteld Mark dat er veel nep nieuws en valse informatie rond gaat op het web. Zijn team houdt zich bezig met het opsporen van nep nieuws via een lijst van het WHO met valse beweringen. Kwakzalvers proberen neppe geneesmiddelen aan te bieden, zo zou iemand zelfs beweert hebben dat het drinken van Chloor zou helpen tegen de symptomen van het coronavirus. Op deze manier kan voorkomen worden dat mensen zichzelf kwaad doen. Daarnaast is de hub ingericht om communities samen te brengen, zodat men elkaar kunnen helpen.

De servers laten draaien

coronavirus live video

Vervolgens vertelt hij over het feit dat er in deze tijd meer dan ooit gebruik gemaakt wordt van sociale media. Er wordt twee keer zoveel gebruik gemaakt van het videobellen en het live streamen van video’s. Mark Zuckerberg en zijn team doen er alles aan om deze features in de lucht te houden. Zo stelt Mark dat vooral nú mensen met elkaar verbonden willen blijven. Sociale media helpen bij het overdagen van de werkelijke impact van het virus, waardoor mensen
zich bewust worden van de gevaren die het met zich meebrengt.

Financiële hulp voor kleine bedrijven

Mark helpt niet alleen door informatie te verstrekken en zijn servers te laten draaien, maar biedt ook financiële steun. Mark Zuckerberg heeft 100 miljoen vrij gemaakt voor kleine ondernemingen, ondernemingen die cruciaal zijn voor de gemeenschap en zorgen voor stabiliteit in gemeenten. Hij wil met het “Facebook Small Business Grants Program” ervoor zorgen dat bedrijven door de crisis heen komen en zo snel als mogelijk herstellen. Ondernemingen kunnen zich inschrijven en ontvangen mogelijk $1000. Daarnaast biedt Facebook, op de Business Recourse Hub, tips en informatie aan om deze moeilijke tijd te doorstaan.

Onderzoek

Ook het financieren van onderzoek, hoort in dit rijtje thuis! Mark doet met zijn onafhankelijke non-profit onderzoekscentrum “Chan Zuckerberg Biohub“, al jaren onderzoek naar nieuwe geneeswijzen doormiddel van technologie. Zij houden zich momenteel bezig met in kaart brengen van de menselijke cellen zoals in een periodiek systeem bij scheikunde, wat voor potentiële doorbraken kan zorgen naar genezing van ziekte. Markt verteld dat door dit periodiek systeem, van onder andere de longcellen, ze waarschijnlijk een toekomstig medicijn hebben om de symptomen van het coronavirus te verminderen in de longen. Daarnaast vergroot het team de testcapaciteit van UCSF met zo’n 1000 tests per dag.

Voor als je dacht dat dit het was…

Nee het houdt niet op! Om het grote tekort aan mondkapjes te verhelpen, heeft Facebook een verbod gelegd op het adverteren hiervoor door commerciële instanties. En tot slot, geeft Facebook gratis advertentieruimte weg aan medische instellingen, zodat ook zij hun informatie met de rest van de wereld kunnen delen.

Kortom, Mark Zuckerberg en het Facebook platform zetten zich op verschillende manieren in om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen het coronavirus.

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?