Facebook Attribution: Nóg meer inzicht in je resultaten

Facebook introduceert Facebook Attribution; een meethulpmiddel voor advertenties dat is ontworpen om je een vollediger beeld te geven van je klanttraject. De nieuwe functie is in het buitenland al een tijdje in gebruik, maar na een periode van maandenlang testen kunnen ook Nederlandse adverteerders ermee aan de slag! Maar wat is het precies en niet te vergeten, wat kun je ermee? Dat leggen we je graag uit!

Facebook Attribution geeft je inzicht in je customer journey

De customer journey van jouw potentiele klant wordt steeds langer en langer. Denk maar eens aan de laatste vakantie die je zelf boekte. Wellicht googlede je eerst naar verschillende bestemmingen, maar werd je overgehaald te kiezen voor je uiteindelijke vakantie-oord na het zien van talloze mooie plaatjes op Instagram. En uiteraard boekte je niet voordat je de reviews van het gekozen hotel checkte op Facebook!

Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten nodig voordat een klant overgaat tot conversie. Zie jouw online marketing kanalen daarom als een goed geolied team. Jouw mailcampagnes, display advertising, SEO-inspanningen en social media marketing zijn geen concurrenten van elkaar, maar vullen elkaar aan. Vergelijk het met een voetbalteam: de een doet het voorzetje, de ander kopt hem erin.

Volgens Facebook wordt 45% van de digitale contactmomenten gemist bij de traditionele meting. Door Facebook Attribution te gebruiken heb je een beter beeld van het volledige klanttraject. Je hebt namelijk meer data voor ogen dan alleen info over de laatste klik of op basis van cookies. De klantreis wordt inidivudeel gemeten. Zo kun je de impact van verschillende uitgevers waarop je campagnes draait meten. Zélfs offline gebeurtenissets zijn beschikbaar. Op deze manier heb je een beter inzicht en kun je betere zakelijke beslissingen nemen.

Begrijp welke advertenties aanzetten tot actie

Via Facebook Attribution krijg je gemakkelijk inzicht in welk van je advertenties daadwerkelijk aanzetten tot actie. Je kunt namelijk conversies toeschrijven aan marketingcontactmomenten (op en buiten Facebook). Je krijgt meer dan alleen data over de laatste klik of op basis van cookies, dit laatste kan namelijk je inzichten beperken. Elke klantreis wordt met Facebook Attribution individueel gemeten. Hierdoor krijg je een transparant en eerlijk beeld over jouw klantreis.

Je kunt elk element dat je gebruikt op Facebook nauwkeurig volgen, op deze manier krijg je een goed beeld van de manier waarop Facebook jouw winstcijfers beïnvloed. Gegevens uit diverse bronnen kun je terugvinden op je dashboard. Het is dus eigenlijk een duidelijke samenvatting van alle prestaties van activiteiten. Op deze manier zie je niet alleen welke kanalen wel goed converteren, maar ook welke kanalen niet meer relevant zijn voor jouw bedrijf.

Meten op basis van cookies

Hieronder een typisch voorbeeld van de reis van een klant naar een conversie gebaseerd op cookies. De advertentie wordt op meerdere mediakanalen weergegeven, maar onthult slechts 1 aanraakpunt: de computer. Alle andere advertenties worden niet meegeteld, omdat de uiteindelijke conversie op de computer is gemaakt. De advertentie op de computer is dus het aanraakpunt en is hiermee dé advertentie die voor de conversie heeft gezorgd. Dit geeft je dus een onvolledig beeld van de effectiviteit van alle (andere) onderdelen in je mediaplan.

facebook-attribution-cookie-based
Meten gebaseerd op cookies (bron: Facebook)

 

Meten op basis van personen

Met ‘people-based measurement’ kunnen we meerdere aanraakpunten over de gehele klantreis bekijken. Hierdoor kan je niet alleen zien welke apparaten worden gebruikt, maar ook via welk mediakanaal en of er op de advertentie is geklikt. Gedrag meten op verschillende apparaten is van essentieel belang om te bepalen welke advertenties daadwerkelijk conversies genereren. Meer over People-based measurement van Facebook lees je hier.

facebook-attribution-people-based
Meten gebaseerd op personen (bron: Facebook)

Optimalisatie van je advertenties

Natuurlijk moet je ook nog iets doen met alle verzamelde informatie! Zo heb je ook inzicht in het gebruik van devices en de manier waarop gebruikers converteren. Hier kun je op inspelen met je Facebook advertenties!

Aan de slag met Facebook Attribution?

Het lijkt misschien allemaal wat ingewikkeld, maar wij kunnen je er zeker meer over vertellen! Wil jij ook meer bereiken met je Facebook advertenties door heel jouw klantreis in kaart te brengen? Wij kijken graag eens met je mee!

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?