Op vrijdag 17 mei 2019 zijn onze collega’s Dirk en Joeri naar Dublin gevlogen. Wij, als partner van Facebook, waren uitgenodigd om aanwezig te zijn tijdens de Agency Day 2019. Tijdens dit event waren alle Facebook partners van Nederland en België aanwezig.
Wij zijn de dag gestart met een introductie over het Facebook Partner Team wat de Benelux bediend. Daarna hebben we van alles geleerd over de ontwikkelingen betreft Facebook, Whatsapp en Instagram. Er staat weer veel te veranderen op het gebied van Facebook marketing voor 2019 en 2020. Een aantal van deze updates en nieuwe mogelijkheden willen wij graag met jullie delen!
De aftrap begon met een presentatie over Agile Marketing
Bij Agile Marketing organiseer je je marketingactiviteiten op een snelle manier waardoor je beter in kunt spelen op veranderende klantwensen. Veel succesvolle gedragsveranderingen beginnen met een gevoel van noodzaak. Het gevoel dat iets anders moet. Worden keuzes binnen jullie organisatie gemaakt op basis van onderbuikgevoel in plaats van data? Tegenwoordig hebben de meeste bedrijven een schat aan data. Hierdoor zijn ze in staat direct in te spelen op de klantbehoefte. Agile Marketing is dus marketing dicht bij de klant, data-gedreven, multidisciplinair en experimenteel. Tegenwoordig besteden multinationals geen grote bedragen meer aan onderzoek maar gaan ze direct aan de slag. Keuzes worden gemaakt wanneer ze 70% van de data hebben onderzocht. Bij 90% ben je gewoon te laat. Continu inzetten op de doelgroep en meegaan met hun veranderende wensen.
Budget bepalen
Een budget voor je campagnes bepalen is vaak lastig. Hoeveel budget gaan we inzetten binnen welke periode? Hoeveel views willen we hebben? Hoeveel kliks willen we halen? Probeer een budget te bepalen op basis van prestatie. Veel klikken naar de website wil niet zeggen dat men ook converteert op de website. Focus op goedkoop wil niet altijd het beste zijn. Tip: Als partner van Facebook adviseren wij om een budget te bepalen op prestatie. Wanneer deze resultaten worden behaald kan het budget worden verhoogd.
Je doelgroep bereiken
Anno 2019 is het voor iedereen steeds lastiger om je doelgroep te bereiken. Ook Facebook partners, zoals wij, ervaren dit. Dit heeft verschillende oorzaken zoals bijvoorbeeld de verschillende apparaten of browsers, de cookiewet die is ingegaan en niet te vergeten op welk platformen de doelgroep actief is. Onderzoek daarom ook goed waar je doelgroep actief is. Bekijk wanneer men actief is en waar men behoefte aan heeft.
Een mooi voorbeeld is Purple Matrassen. Zij kwamen tot de conclusie dat hun klanten ‘s nachts niet konden slapen en dat ze dan vooral hele saaie dingen op hun telefoon deden. Purple kwam dus met een campagne die alleen ‘s nachts werd getoond. Deze campagne voldeed op dat moment aan de behoefte van de doelgroep. Zij lieten video’s zien van mensen die vooral saaie dingen aan het doen waren. Doordat deze campagnes zo goed op de doelgroep waren afgestemd, werden ze een enorm succes!
Een gemiddelde Facebook gebruiker bekijkt 300 berichten per dag. Binnen 1,5 seconde moet je zorgen dat je de aandacht van een gebruiker weet vast te houden. Dit kan je doen op verschillende manieren:
- Berichten kort en krachtig houden.
- Maak het design zo dat men geen geluid hoeft te gebruiken. Mensen zijn tegenwoordig druk, in de trein of onderweg en willen graag zonder geluid kijken.
- Zorg voor een opvallende uitstraling zoals een frame eromheen of werk met de juiste kleuren.
Voor iedere 4 minuten dat iemand op zijn telefoon zit men, 1 minuut op een platform binnen de Facebook family apps.
Test and Learn
Het is belangrijk je advertentiestrategieën te testen om te ontdekken welke strategie het beste werkt. Test and Learn helpt je om te bepalen welke campagnestrategie het meest effectief is voor het bereiken van je advertentiedoelstellingen. Wanneer je je afvraagt: ‘Welke campagne zorgt voor de meeste conversie met de laagste kosten’, dan is daar Test and Learn. Het laat je zien welke meettest je het beste kunt uitvoeren. Deze tests zijn eenvoudig in te stellen en laten je direct zien op welke manier je je campagnes het best kunt optimaliseren. Meer informatie over deze functie vind je hier.
Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen met bijvoorbeeld het bereiken van jouw doelgroep middels Facebook advertenties? Neem dan contact met ons op en wij vertellen je er graag meer over!