Als bedrijf heeft u bij het vaststellen van uw social media doelstellingen de keuze uit diverse verschillende kanalen. In een zakelijke omgeving denkt men natuurlijk direct aan het populaire LinkedIn. Facebook weet echter ook in een Business to Business situatie te zorgen voor prima resultaten! Maar hoe zet u Facebook effectief in als zakelijk platform?
Uw doelgroep bereiken via Facebook.
Facebook biedt verschillende mogelijkheden om uw doelgroep te bereiken in een Business to Business situatie. Zo zijn er in het advertentieprogramma mogelijkheden om te adverteren op functie en interesses. Hiermee kunt u bijvoorbeeld adverteren op ondernemers, directeuren, marketing managers etc. U kunt tevens kijken naar verschillende interesses die ondernemers of uw zakelijke doelgroep hebben en u hier op focussen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan ondernemerschap en golf, maar ook interesses in bepaalde branches.
Er zijn verschillende handigheidjes te gebruiken om een zakelijke doelgroep te bereiken met een gerichte advertentie. Dit kan bijvoorbeeld door het toevoegen van een Facebook pixel aan uw website. Deze pixel registreert al uw websitebezoekers welke u vervolgens kunt bereiken met een advertentie. Een andere mogelijkheid is het bereiken van uw doelgroep door het inzetten van een e-mail adressenbestand. Dit bestand kan in Facebook ingeladen worden en Facebook matcht vervolgens deze e-mail adressen aan bestaande Facebook profielen. Degene die overblijven krijgen van u een advertentie te zien.
Mogelijkheden van adverteren
Facebook advertenties kunnen ingezet worden om uw bereik en doelstellingen sneller te realiseren. Met bovengenoemde opties kunt u bijvoorbeeld:
- Aantal likes van uw Facebook pagina vergroten.
- Naamsbekendheid verhogen.
- Aantal relevante websitebezoekers verhogen.
- Het aantal conversies van uw website verhogen door middel van retargeting.
- Promoten van uw blog, nieuwsberichten of andere content.
Facebook biedt dus verschillende mogelijkheden om via een gerichte aanpak uw zakelijke doelgroep te bereiken. Daarnaast is het sinds enige tijd ook mogelijk om Facebook in te zetten voor het direct verzamelen van leads. Dit kan door gebruik te maken van een zogenaamde lead advertentie. Hiermee laat u interessante leads direct binnen Facebook converteren in de gewenste actie en hoeft u deze niet naar een externe website te sturen. Meer over het gebruik van Facebook lead advertenties kunt u hier teruglezen.
Onderstaand ziet u een voorbeeld van een lead advertentie:
Waarom kiezen voor Facebook in een zakelijke omgeving?
Het gebruik van Facebook advertenties heeft in sommige gevallen de voorkeur boven andere platformen, omdat hier een aantal voordelen te behalen zijn. Deze voordelen zijn:
- Facebook advertenties zijn in haast alle gevallen een heel stuk goedkoper.
- U heeft uitgebreide mogelijkheden om een voor u interessant publiek te bereiken.
- U kunt direct leads verzamelen via een gerichte advertentie.
- U kunt uw websitebezoekers benaderen met een gerichte advertentie door gebruik te maken van de Facebook pixel.
- Wanneer u een zakelijk e-mail adressenbestand heeft kunt u deze inzetten voor een gerichte advertentiecampagne.
Wilt u graag uw doelgroep bereiken via een gerichte Facebook campagne, maar weet u niet zo goed waar u moet beginnen? Dan kunt u natuurlijk altijd een afspraak maken voor een kopje koffie!