Nederland is langzaam weer aan het opkrabbelen. Het coronavirus lijkt steeds meer onder controle te zijn. De horeca gaat weer open en werknemers gaan voorzichtig weer naar kantoor. Ondanks al deze versoepelingen van de maatregelen, is veel nog onzeker. Eén ding dat zeker is, is dat een economische crisis niet te voorkomen is. De vraag is alleen hoelang en hoe zwaar wordt deze crisis?
De crisis zal welbekende gevolgen hebben, waarvan er één uiteraard kostenbesparingen zijn. Het is belangrijk om stil te staan bij iedere budget overweging, zorg ervoor dat je beslissingen neemt met het oog op de missie van jouw bedrijf. Ga niet voor de makkelijkste weg, door gelijk het marketingbudget te schrappen. Laten we juist nú, niet gaan besparen op het marketingbudget. Social media zorgt voor meetbare en dus zichtbare uitkomsten, deze bieden in tijden van crisis houvast. Helaas is social media niet in elk bedrijf al zo gepositioneerd zoals vele andere afdelingen dat wel zijn.
Maar juist door het nu goed aan te pakken, kun je door middel van je social mediakanalen klanten aan jouw zijde krijgen. Op deze manier creëer je een fundament en kom je op social media tenminste sterker uit de crisis.
De enige vraag die ons nu nog rest is, hoe gaan we onze social media-activiteiten doorpakken of weer oppakken?
Webcare
Het woord zelf, zegt het al ‘web-care’. Zorg dat je bereikbaar bent op het web. Ook de consument verkeert in tijden van onzekerheid. Veel dingen zijn veranderd of gaan veranderen, dit roept vooral onzekerheid bij hén op. Een veel gestelde vraag kan bijvoorbeeld zijn: Wanneer gaan jullie weer open? Mocht je dit nog niet weten, zorg dan in ieder geval dat je een antwoord geeft. Laat zien dat je klaarstaat voor de consument. De knoppen in Messenger kunnen hier mogelijk bij helpen, deze tonen je huidige diensten en zorgen voor een duidelijke conversatie en dus een snel antwoord op de consument zijn vraag.
Zichtbaar zijn
Zorg dat je zichtbaar bent voor je doelgroep. Laat van je horen, laat jezelf zien, geef jezelf bloot. Ook kleine stapjes zijn goed, als het maar oprecht is. Wanneer jouw merk niet naar buiten treedt richting de consument, zullen deze juist nú overstappen naar een ander merk, dat zichzelf wel laat zien.
Consumentengedrag
Speel in op het veranderde consumentengedrag. Veel dingen zijn veranderd als gevolg van het coronavirus dat zich in no-time heeft verspreid in onze samenleving. Dit zorgt voor grote uitdagingen, consumenten zullen kritischer zijn en langer nadenken voor zij hun geld uitgeven. Wanneer je als bedrijf krampachtig vast blijft houden aan oude marketingstrategieën, kan dit zorgen voor verkeerde doelstellingen. Werk aan je merk essentie en ben betrouwbaar. Laat al je social media-uitingen en acties bijdragen aan jouw persoonlijke missie.
Bedrijven hebben nu zelf kunnen ervaren hoe belangrijk social media zijn, juist in tijden van sociale distantie. Maak met jouw bedrijf budget vrij. Neem onzekerheid weg, wees zichtbaar en speel in op het gedrag van jouw consumenten. Heb je vragen? Neem gerust contact op!