We riepen het vorig jaar al, toen we de socialmediatrends voor 2018 bespraken: video wordt steeds belangrijker! Met bewegend beeld trek je de aandacht en aangezien ook onze favoriete socialmediakanalen een voorkeur hebben voor video zorg je hiermee voor het grootste bereik en de hoogste mate van interactie. Afgelopen jaar zagen we daarnaast dat het storyformat een enorme run nam. Dit vraagt om een nieuwe aanpak… In 2019 vertel je je verhaal door middel van video’s en stories. Hoe? Dat lees je hieronder!
Leestijd: 5 min.
Trend 1 – Stories zijn hot!
Al eind 2017 stormde Instagram Stories zijn rivaal Snapchat voorbij in het aantal gebruikers. Even later werd daarom ook Facebook uitgerust met een story-functie en as we speak experimenteert ook LinkedIn met een verhaalfunctie. Stories zijn hot! En video’s in stories zijn nog veel hotter! Om een bewegend beeld dat fullscreen op je beeldscherm verschijnt kun je immers niet heen. In 2018 zagen we het gebruik van stories steeds meer toenemen.
Plaats jij al regelmatig stories op jouw bedrijfsprofiel? Of adverteer je bijvoorbeeld al in het instagramstory-platform? Dan weet je dat het plaatsen van content in dit format een andere aanpak vereist dan video’s die op de tijdlijn geplaatst worden. Het beeld is langwerpig, verticaal en video’s duren niet langer dan 15 seconden. Anders dan in een traditionele video is het belangrijk om meteen in de eerste MILIseconde duidelijk te maken waar je filmpje over gaat. Een eerste indruk is goud waard. Wek je de interesse niet? Dan is die swipe naar links zo gemaakt. Uiteraard is dit direct de reden waarom video beter werkt dan een stilstaande foto
![socialmediatrends 2019: aantal onlinekijkers overstijgt tv-kijkers](https://www.yourbusinessonline.nl/wp-content/uploads/2019/01/ResizedImage600367-onlinevideovstv.png)
Trend 2 – Van tv naar online video’s
Volgens de data-analysten van technologiebedrijf Zenith kijken we in 2019 meer naar onlinevideo’s dan naar TV. Is het nieuwe video-icoontje in de Facebookapp je al opgevallen? Deze leidt je naar je ‘Kijklijst’. Hierin toont Facebook video’s die speciaal voor jou zijn geselecteerd. Facebook is flink aan het innoveren op het gebied van video. Zo worden video’s die langer zijn, en effectief langer worden bekeken, beloond met een betere positie in het nieuwsoverzicht. Daarnaast experimenteert het socialmediakanaal met unieke videocontent die speciaal voor Facebook is gecreëerd. Al in 2017 gaf Mark Zuckerburg aan te gaan investeren in online series die alleen op Facebook te bekijken zullen zijn. Youtube zorgde er natuurlijk al heel lang voor dat je helemaal geen tv meer nodig hebt en waar er op Youtube steeds meer professionalisering plaatsvindt vult het nieuwe Instagram TV het gat, wat hierdoor op het gebied van meer ‘snapshot-achtige’ video’s ontstaat, weer op.
Gevolg: 2019 is het jaar waarin geïnvesteerd wordt in goede content en dus in goede video’s. Het maken van een goede online video kost tijd en aandacht. Een goede online video is kort en krachtig en daarmee wek je de interesse van jouw potentiële klant!
Conclusie
2019 is het jaar waarin we investeren in goede content. In onze eerdere blog gaven we al aan dat het vertellen van een verhaal steeds belangrijker is op social media. Het is belangrijk dat je content relevant is en jouw specifieke doelgroep aanspreekt. En anno 2019 is het duidelijk dat je je doelgroep het best aanspreekt met video! Het maken van goede videocontent vraagt tijd en dus een investering. Is 2019 het jaar waarin jij ook jouw socialmediacontent professioneler aan gaat pakken? Of kun je nog wel wat hulp gebruiken? Wij denken graag met je mee! Neem eens contact met ons op.
Benieuwd wat Facebook in 2019 nog meer in petto heeft? Lees hier hoe Facebook de financiële wereld gaat veroveren met de Facebook coin!
Dé 10 socialmediatrends voor 2019
Behaal in 2019 meer omzet uit jouw socialmedia-activiteiten! Wil jij in 2019 jouw socialmediastrategie verbeteren? Download dan hier onze whitepaper met 10 trends om in de gaten te houden!