Meetbaarheid van de activiteiten op Facebook wordt steeds belangrijker. Met de introductie van de Facebook pixel is er al de mogelijkheid om diverse soorten conversies als verkopen en aanvragen te herleiden naar advertentiecampagnes. Echter zitten hier wel een aantal haken en ogen aan. Wat nou als iemand een Facebook advertentie ziet en vervolgens de telefoon pakt om een afspraak te maken? Dit was voorheen niet meetbaar, maar hier is nu verandering in gebracht!
Facebook heeft onlangs offline events geïntroduceerd. Deze offline events maken het mogelijk om boekingen of aanvragen terug te koppelen aan Facebook advertentiecampagnes. Hoe gaat dit dan precies in zijn werk? Onderstaand leggen we het in een aantal stappen uit.
Om te achterhalen of je conversies kunt koppelen aan een Facebook advertentie is het van belang om gegevens van de klanten te verzamelen. Hoe meer gegevens je hebt hoe beter je ze uiteindelijk kunt koppelen aan een advertentiecampagne. Gegevens die je kunt gebruiken zijn: e-mail, telefoonnummer, voor- en achternaam, postcode, stad, provincie, land, geboortedatum, geboortejaar, geslacht, leeftijd. In veel gevallen volstaat een e-mail adres of telefoonnummer. Wanneer deze gegevens in Facebook worden geüpload kun je achterhalen of deze mensen de Facebook advertenties gezien hebben. Met andere woorden, er kan gekeken worden of de Facebook advertentie heeft bijgedragen aan de uiteindelijke conversie. Facebook weet namelijk welke gebruikers de advertentie gezien hebben en doordat alle gegevens nu in Facebook geüpload zijn kan gekeken worden of de mensen die geconverteerd hebben deze advertenties gezien hebben.
Om bovenstaande duidelijk te maken nog even een concreet voorbeeld. Stel we organiseren een social media workshop waarvoor je jezelf kunt aanmelden op onze website, maar dit kan uiteraard ook telefonisch of per mail. Voor de workshop wordt een landingspagina aangemaakt waarmee we met behulp van de Facebook pixel kunnen meten welke personen zich direct aangemeld hebben. Uiteindelijk meten we 48 directe conversies via de website. In totaal hebben we 100 deelnemers. De overige deelnemers kunnen we niet direct herleiden naar een Facebook campagne. Vervolgens uploaden we alle gegevens van de deelnemers in Facebook. Hieruit blijkt dat 82 deelnemers onze campagne gezien hebben. Hieruit kunnen we dus concluderen dat 34 deelnemers onze campagne gezien hebben, maar niet via de landingspagina hebben ingeschreven. De campagne heeft dus uiteindelijk veel meer opgeleverd dan wat je in eerste instantie zou denken.
Offline events zijn op vele manieren in te zetten. Zo zou je bijvoorbeeld een complete uitdraai van je CRM kunnen maken om te zien of jouw advertenties bij (potentiële) klanten terecht komen. Benieuwd hoe je offline events effectief in kunt zetten voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!